Criticism in Hadith Explanation, Specifically Ibn Hajar's Criticism On Mughaltay
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.12518943Keywords:
Hadith Commentary, Ibn Hajar, Mughaltay ibn Qalij, Fath al-bari, al-TalviḥAbstract
The science of Hadith commentary contributes to the formation of knowledge by analyzing and interpreting the chains of transmission and the text of reports; this scholarly process ensures the creation of complete commentary texts through methods of verification, critique, and completion. Within this process, scholars’ critical approaches to previous works have contributed to the text, facilitating the development and progress of the field. The presence of criticism in a field is evidence that it is a current and valid branch of knowledge. One of the authors who quotes from previous commentators in his work and directs some criticisms at the views of the scholars he references is Ibn Hajar. In this study, the quotations made by Ibn Hajar in his commentary Fath al-bari from Mughaltay ibn Qalij, who is among the Hanafi Hadith commentators of the Mamluk period, are analyzed in terms of quality and quantity. These analyses have shown that his critical identity is more prominent in the quotations he makes from Mughaltay. Ibn Hajar’s criticisms have been evaluated through primary source checks and comparative readings, and they have been categorized into three groups: criticisms with a high degree of validity, those that are debatable, and those that cannot be evaluated. Through these, the subject of critique in Hadith commentary has been attempted to be demonstrated using the examples of Ibn Hajar and Mughaltay.
References
Ahmed Muhtâr Ömer. Muʿcemü’l-lüġati’l-ʿarabiyyeti’l-muʿaṣıre. ʿAlemü’l-Kütüb, 1429.
Aynî, Ebû Muhammed (Ebü’s-Senâ) Bedrüddîn Mahmûd el-. ʿUmdetu’l-ḳârî şerḥu Ṣaḥîḥi’l-Buḫârî. 25 Cilt. Beyrut: Dârü İhyâi’t-Türâsi’l-ʿArabî, bt.
Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed el-Hatîb el-. el-Esmâʾü’l-mübheme fi’l-enbâʾi’l-muḥkeme. Kahire: Mektebetü’l-Hancî, 1417.
Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed el-Hatîb el-. Târîḫu Baġdâd. Beyrut: Daru’l-Garbi’-İslamiyye, 1422.
Bekrî, Ebû Ubeyd el-. Muʿcemü me’staʿcem min esmâʾi’l-bilâd ve’l-mevâżiʿ. Beyrut: Alemü’l-Kütüb, 1403.
Beyhakî, Ebû Bekr Ahmed b. Hüseyn el-. es-Sünenü’l-kübrâ. nşr. Muhammed Abdülkadir Atâ. 11 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-ʿİlmiyye, ts.
Bezzâr, Ebû Bekir Ahmed el-. Müsnedü’l-Bezzâr. nşr. Âdil b. Saʿd. 18 Cilt. Medine: Mektebetü’l-ʿUlûm ve’l-Hikem, 1430.
Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmail el-. el-Câmiʿu’ṣ-ṣaḥîḥ. nşr. Muhammed Züheyr b. Nasr. 8 Cilt. b.y.: Dâru Tavki’n-Necât, 2. Basım, 1422/2001.
Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed el-. Ḫalḳu efʿâli’l-ʿibâd. nşr. Fehd b. Süleyman. Riyad: Dârü Atlasi’l-Hadrâʾ, 1426.
Çakan, İsmail Lütfi. Hadislerde Görülen İhtilaflar ve Çözüm Yolları (Muhtelifü’l-hadis ilmi). İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2013.
Ebû Mûsâ el-İsbehânî, Muhammed b. Amr. el-Mecmaᶜu’l-muġîs fî ġarabeyi’l-Kur’ân ve’l-Ḥadîs̱. nşr. Abdülkerim el-Azbavî. 3 Cilt. Mekke: Camiatu Ümmi’l-Kurâ, ts.
Gürânî, Şemseddin Ahmed b. İsmâil el-. el-Kevserü’l-cârî ilâ riyâzi ehâdîsi’l-Buhârî. 11 Cilt. Beyrut: Daru İhyai’t-Türasi’l-Arabi, 1429.
Humeydî, Muhammed b. Fütûh el-. el-Cemʿ beyne’ṣ-Ṣaḥîḥayn. nşr. Alî Hüseyin el-Bevvâb. 4 Cilt. Beyrut: Dârü İbn Hazm, 1419.
İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şihâbüddîn Ahmed el-Askalânî. Fetḥu’l-bârî şerḥu Ṣaḥîḥi’l-Buḫârî. nşr. Abdülaziz b. Abdullah b. Abdurrahman b. Bâz, Muhammed Fuâd Abdülbâkî, Muhibbüddin el-Hatîb. 13 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Maᶜrife, 1379/1960.
İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şihâbüddîn Ahmed el-Askalânî. Taġlîḳu’t-taᶜlîḳ. 5 Cilt. Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî, 1405.
İbn Manzûr, Ebü’l-Fadl Cemâlüddîn Muhammed. Lisânü’l-ᶜArab. 15 Cilt. Beyrut: Dârü Sadr, 1414.
İbn Saᶜd, Ebû Abdillâh Muhammed. eṭ-Ṭabaḳâtü’l-kübrâ. nşr. ’Muhammed Abdulkadir ᶜAta. 8 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübü’l-ᶜİlmiyye, 1410.
İbn ʿUyeyne. Tefsîru Süfyân b. ʿUyeyne. (nşr. Ahmed Sâlih Muhâyirî. Riyad: Mektebetu’l İslamiyye, 1403.
İbnü’l-Mülakkın, Ebu Hafs Sirâceddin Ömer b. Ali b. Ahmed. et-Tavżîḥ li-şerḥi’l-Câmiʿi’ṣ-ṣaḥîḥ. 36 Cilt. Dimeşk: Daru’n-Nevâdir, 1429.
Kirmânî, Şemseddin Muhammed b. Yûsuf el-. el-Kevâkibü’d-derârî. 25 Cilt. Beyrut: Dâru’l-İhyâi Turasi’l-Arabî, 1401.
Makdisî, Ebû Abdillâh Ziyâüddîn Muhammed b. Abdilvâhid b. Ahmed el-. es-Sünen ve’l-aḥkâm ʿani’l-Muṣṭafâ ʿaleyhi efḍalü’ṣ-ṣalâti ve’s-selâm. Suudi Arabistan: Dâru Mâcid el-Asîrî, 1425.
Moğultay b. Kılıç, Ebû Abdillah Alâüddîn. et-Telvîh fî şerhi’l-Câmiʿi’s-sahîh li’l-Buhârî. İngiltere: Britanya Müzesi, 393b-558a.
Moğultay b. Kılıç, Ebû Abdillah Alâüddîn. et-Telvîh fî şerhi’l-Câmiʿi’s-sahîh li’l-Buhârî. Pakistan: Pakistan Kütüphaneleri, 0b-242a.
Moğultay b. Kılıç, Ebû Abdillah Alâüddîn. et-Telvîh fî şerhi’l-Câmiʿi’s-sahîh li’l-Buhârî. İngiltere: Britanya Müzesi, 242b-393a.
Mübârekfûrî, Muhammed b. Abdurrahman b. Abdurrahîm el-. Tuḥfetü’l-aḥveẕî bi-şerḥi Câmiᶜi’t-Tirmiẕî. 10 Cilt. Beyrut: Daru’l-kütübi’l-ᶜilmiyye, 1410.
Müslim, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc. 8 Cilt. Beyrut: Dârül-Cîl, 1334.
Nesâî, Ebû Abdirrahmân Ahmed en-. ʿAmelü’l-yevm ve’l-leyle. nşr. Fârûk Hamâde. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, ts.
Taberânî, Ebü’l-Kâsım Süleymân et-. el-Muʿcemü’l-evsaṭ. nşr. Ebû Muʿâz Târık b. ʿAvdillah - Ebu’l-Fazl Abdülmuhsin b. İbrahim. 10 Cilt. Kahire: Dârü’l-Harameyn, 1416.
Taberî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd el-Âmülî et-. Câmiʿu’l-beyân fî tefsîri’l-Ḳurʾân. nşr. Ahmed Muhammed Şâkir. 24 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1420.
Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed et-. Sünenü’t-Tirmiẕî. nşr. eş-Şeyh Halîl Meɔmûn Şîhâ. Beyrut: Dârü’l-Maᶜrife, 1423.
Turhan, Halil İbrahim. “Biyografi Yazım Tarihinde İbn Hacer: Müstekar/İdeal Metinlerin Oluşumu”. İslam İlim Geleneğinde İbn Hacer el-Askalânî Bir Memlük Alimi Portresi. ed. Sezai Engin - M. Fatih Yalçın. Siyer Akademi, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ali Ramazan Arif, Halil İbrahim Turhan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.