The Ruling of Asking Questions in Terms of Islamic Law and Matter of Asking Questions That Will Create Responsibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10326142

Keywords:

Islamic Law, Judgment, Responsibility, Asking Questions

Abstract

long history stems from the sense of curiosity in people. In order to satisfy his sense of curiosity, a person questions everything he has seen and witnessed since the day he opened his eyes. This is the case both for practical life and for all sciences in general and the Basic Islamic Sciences, which is our research subject in particular. In religious texts, it is possible to encounter many examples of questions that will satisfy this phenomenon of curiosity in human beings. Although asking questions is basically an encouraged activity, it cannot

be said that it always leads to positive and acceptable results. In this research, we have touched on issues such as how asking questions is handled in Islamic law, examples of positive/encouraged questions, examples of negative (makruh and haram) questions, and the effects of such examples of questions on the legal field. First of all, we discussed the conceptual framework of asking questions and the information about questions in the Quran and Sunnah. Then, we compiled information about the ruling on asking questions. Here, we first examined the situations in which it is deemed appropriate to ask questions in terms of wajib, recommended and permissible forms. Finally, we discussed situations where asking questions is frowned upon or prohibited. Based on this information, we have summarized the general characteristics of situations where it is not deemed appropriate to ask questions. As a result, it is seen that asking questions is a way of obtaining information that Islam encourages and cares about, and the situations in which asking questions are prohibited are based on few and various reasons.

References

Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî. el-Müsned. thk. Şuayb el-Arnaût vd. 50 Cilt. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2001.

Ali Haydar Efendi, Hocaeminefendizade. Dürerü’l-hükkam şerhu Mecelleti’l-ahkam. çev. Raşit Gündoğdu, Osman

Erdem. 4 Cilt. İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2016.

Cürcânî, Ali b. Muhammed Seyyid Şerif. Mu’cemu’t-Tarifât. Daru’l-Fazile, 2004.

Dağdeviren, Alican. Kur’an-ı Kerim’de Sorular ve Cevaplar. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, 2002.

Ebu’l-Bekâ, Eyyûb b. Mûsâ el-Kefevî. Külliyyât. thk. Adnân Dervîş, Muhammed Mısrî. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1998.

Erdoğan, Mehmet. İslam Hukukunda Ahkâmın Değişmesi. İstanbul: MÜİF Yayınları, 1990.

Fîrûzâbâdî, Ebü’t-Tâhir Mecdüddîn Muhammed b. Ya‘kūb b. Muhammed. Beṣâʾiru ẕevi’t-temyîz fî leṭâʾifi’l-kitâbi’l-ʿazîz. thk. Muhammed Ali en-Neccâr. Kahire: el-Meclisü’l-e’lâ li’ş-şuûni’l-islâmiyye, 1973.

Gazzâlî, Ebû Hâmid Muhammed b. Muhammed b. Muhammed b. Ahmed. el-Müstasfâ fî ʿilmi’l-usûl. thk. Muhammed

Abdusselâm Abduşşâfî. Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1993.

Hâkim, Ebû Abdillâh Muhammed b. Abdillâh b. Muhammed en-Nîsâbûrî. el-Müstedrek ʿale’ṣ-Ṣaḥîḥayn. thk. Mustafa

Abdülkādir Atâ. 4 Cilt. Beyrut: Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, 1990.

Hatîb el-Baġdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Alî b. Sâbit. el-Faḳīh ve’l-mütefaḳḳih. thk. Ebû Abdurrahman Adil b. Yusuf el-

Garazî. Suudi Arabistan: Dâru İbni’l-Cevzî, 1421.

İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şihâbüddîn Ahmed b. Alî b. Muhammed el-Askalânî. Fetḥu’l-bârî bi-şerḥi Ṣaḥîḥi’l-Buḫârî. thk.

Muhammed Fuâd b. Abdilbâkī. Beyrut: Daru’l-Ma’rife, 1379.

İbnü’s-Salâh, Ebû Amr Takıyyüddîn Osmân b. Salâhiddîn Abdirrahmân b. Mûsâ eş-Şehrezûrî. Sıyânetü Sahîhi Müslim mine’l-ihlâli (haleli) ve’l-ġalat ve himâyetühû mine’l-iskâti ve’s-sakat. thk. Muvaffak Abdullah Abdulkâdir. Beyrut: Dârul-Garbi’l-İslâmî, 1408.

İsfahânî, Ebû Nuaym Ahmed b. Abdillâh b. İshâk. Ḥilyetü’l-evliyâʾ ve ṭabaḳātü’l-asfiyâʾ. Mısır: Matbaatu’s-Sa’âde, 1974.

İzzüddîn b. Abdisselâm, Ebû Muhammed İzzüddîn Abdülazîz b. Abdisselâm b. Ebi’l-Kāsım es-Sülemî ed-Dımaşkī.

Kavâʿidü’l-ahkâm fî mesâlihi’l-enâm. thk. Tahâ Abdurrauf Saʻd. Kahire: el-Mektebetü’l-Külliyati’l-Ezheriyye, 1991.

Karadaş, Esmagül. Kur’an-ı Kerim’de Hz. Peygamber’e Sorulan Sorular ve Cevaplar. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2019.

Kastallânî, Ebü’l-Abbâs Şihâbüddîn Ahmed b. Muhammed b. Ebî Bekr. İrşâdü’s-sârî lişerhi Sahîhi’l-Buhârî. 10 Cilt. Mısır: Matbaatu’l-Kübra el-Emîriyye, 1323.

Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr b. Ferh. el-Câmiʿ li-aḥkâmi’l-Ḳurʾân. Kahire: Daru’l-Kutubi’l-Mısriyye, 1964.

Mâcid, Abdusselam İbrahim Mecid. “Ahkamu’s-Suâl fi’ş-Şerîati’l-İslâmiyye”. Mecelletü Ebhasi Külliyeti’t-Terbiyeti’l-Esasiyye 4/2 (2006), 127-151.

Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed b. Mahmûd. Teʾvîlâtü’l-Kurʾân. thk. Bekir Topaloğlu. İstanbul: Mizan Yayınevi, 2007.

Mâverdî, Ebü’l-Hasen Alî b. Muhammed b. Habîb el-Basrî. Edebü’d-dünyâ ve’d-dîn. Beyrut: Daru Mektebeti’l-Hayat, 1986.

Öz, Mustafa. “Necde b. Âmir”. TDV İslam Ansiklopedisi. 32/484-485. İstanbul: TDV Yayınları, 2006.

Pala, Ali İhsan. İslam Hukuk Metodolojisinde Emir ve Yasakların Yorumu. Ankara: Fecr Yayınları, 2009.

Râzî, Ebu Abdillah Fahreddin Muhammed b. Ömer b. Hüseyn. et-Tefsîrü’l-kebîr. Beyrut: Daru’l-Fikr, 1981.

San‘ânî, Ebû Bekr Abdürrezzâk b. Hemmâm b. Nâfi‘ el-Himyerî. el-Muṣannef fi’l-ḥadîs̱. thk. Habîburrahman el-A‘zamî. Beyrut: el-Mektebetü’l- İslamî, 1983.

Serahsî, Ebû Bekr Şemsü’l-eimme Muhammed b. Ebî Sehl Ahmed. Usûlü’s-Serahsî. thk. Ebü’l-Vefâ el-Efgānî. Beyrut: Daru’l-Ma’rife, 1431.

Serahsî, Ebû Bekr Şemsü’l-eimme Muhammed b. Ebî Sehl Ahmed. el-Mebsût. Beyrut: Daru’l-Ma’rife, 1993.

Seven, Şuayip. “Hz. Peygamber’e Soru Sorma Yasağı - Tarihi Gerçekliği, Mahiyeti ve Hikmeti”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 24/1 (2020).

Sübkî, Mahmud Muhammed Hattab. el-Menhelü’l-azbi’l-mevrûd şerhu Süneni Ebî Davud. thk. Emin Mahmud Hattâb. Kahire: Matbaatu’l-İstikame, 1351.

Süyûtî, Ebü’l-Fazl Celâlüddîn Abdurrahmân b. Ebî Bekr b. Muhammed el-Hudayrî eş-Şâfiî. el-Eşbâh ve’n-nezâʾir fî kavâʾid ve fürûʿi fıkhi’ş-Şâfiʿiyye. Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1983.

Şâban, Zekiyüddin. Usûlü’l- fıkhi’l-islâmî. Beyrut. Beyrut: Metabiu’ daru’l-kutub, 2. Basım, 1971.

Şakir Hanbelî. Fıkıh Usûlü. çev. Mustafa Yıldırım. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 2010.

Şâtıbî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Mûsâ b. Muhammed el-Lahmî el-Gırnâtî. el-Muvâfaḳāt. thk. Ebû Ubeyde Meşhûr b.

Hasen, Âlu Selmân. Mısır: Darü İbn Affan, 1997.

Taberânî, Ebü’l-Kāsım Müsnidü’d-dünyâ Süleymân b. Ahmed b. Eyyûb. el-Muʿcemü’l-kebîr. thk. Hamdî Abdülmecîd es-

Selefî. Kahire: Mektebetü İbni Teymiyye, 1994.

Tuncel, Muhammed Baki. Gereksiz Soru Sormayı Yasaklayan Rivayetlerin Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2010.

Turşak, Musa. “Âyet ve Hadislerdeki Soru Kalıplarının Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi”. Pamukkale

Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/2 (2020), 1231-1253.

Uzun, Ertuğrul. Hukuk Göstergebilimi. İstanbul: Legal Yayıncılık, 2007.

Yıldırım, Abdulkadir Şener, Cemal Sofuoğlu, Mustafa. Yüce Kur’an ve Tefsirli Meâli. İzmir: Tibyan Yayıncılık, 2020.

Published

2023-12-31

How to Cite

Yunus, & Taştekin, M. M. (2023). The Ruling of Asking Questions in Terms of Islamic Law and Matter of Asking Questions That Will Create Responsibility . INTERNATIONAL JOURNAL OF DORLION ACADEMIC STUDIES AND RESEARCH (IJODASOR) ISSN: 2980-2806, 1(2), 294–317. https://doi.org/10.5281/zenodo.10326142