Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği Kapsamında Tekstil Eserlerde Belgeleme Çalışmalarının Önemi

Yazarlar

  • Gözde UZGİDİM Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi, Mimarlık Tasarım ve Güzel Sanatlar Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü, Osmaniye, TÜRKİYE. https://orcid.org/0000-0003-3872-0700

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14541818

Anahtar Kelimeler:

Geleneksel Tekstil, Belgeleme, Belgeleme Yöntemleri, Koruma, Sürdürülebilirlik, Dijitalleşme.

Özet

Taşınabilir kültür varlıkları ulusal ve evrensel bazda değerli kabul edilen kültürel, sanatsal, etnografik objelerdir. Önemi ve kıymeti ise bulunduğu coğrafya ve ait olduğu kültür, yaşam biçimi, manevi değerler ile yakından ilişkilidir. Toplumlar bu objeleri saklamaya, korumaya ve gelecek nesillere aktarmaya çalışmışlardır. Bu koruma eylemi bazen bilinçli bir şekilde obje özeline göre oluşturulmuş; bazen de farkında olmadan sadece etrafında bulunan insanlara göstererek, anlatarak aktarılmıştır. İnsanların yaşamında genel olarak ihtiyaca yönelik üretilen geleneksel tekstiller; teknik, motif, renk, kompozisyon düzeni ve uyumu bakımından incelendiğinde geleneksel yaşamı anlatan kültür temsilcileri olarak değerlendirilmektedir. Dolayısıyla bu kültürel mirasın sürdürülmesine yönelik hazırlanan koruma yaklaşım ve çalışmalarında belgeleme, kayıt oluşturma, arşivleme süreç ve yöntemleri oldukça önemlidir. Bu çalışmada evrensel ve ulusal platformda kültürel mirasın önemine değinilmiştir. Kültürel varlıkların korunması ve beraberinde sürdürülmesine yönelik belgeleme yöntemleri açıklanmıştır. Kültürel mirasın önemli bir alanını oluşturan tarihi/ etnografik/ geleneksel tekstillere ilişkin teknikler, çeşitleri, belgeleme süreçleri ve gerekliliğinin nedenleri incelenmiştir. Betimsel tarama modeli, çalışmanın yöntemi olarak tercih edilmiştir. Araştırma verileri literatür taraması yapılarak elde edilmiştir. Verilerin toplanması aşamasında konu ile ilgili tez, kitap, dergi, makale gibi basılı bilimsel kaynaklardan yararlanılmıştır. Günümüzde geleneksel tekstiller alanında bazı hammadde ve tekniklerin değişikliğe uğradığı ve hatta kullanılmadığı düşünüldüğünde verilerin kayıt altına alınarak belgelenmesinin önemi ortaya çıkmaktadır.

Referanslar

Akpınarlı, Hatice Feriha - Üner, İbrahim. “Geleneksel Tekstillerin Özellikleri ve Çeşitleri”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 34 (2019), 133145.

CCI, Canadian Conservation Institute. Condition Reporting -Paintings. Part I: Introduction. CCI-ICC Notes 10/6. Ontario: Canadian Conservation Institute, 1993.

Çağlar Eryurt, Berna. “Resim-Heykel ve Sanat Müzeleri Koleksiyonlarındaki Tuval Resimlerinin Korunmasında Durum Taramasına İlişkin Belgeleme Çalışmalarının Önemi” Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi 22 (2019), 9-18.

Ersen, Ahmet vd. “Konservasyon Raporunun Önemi, İçeriği ve Hazırlanma Adımları”. Restorasyon Konservasyon Çalışmaları Dergisi 2 (2009), 3-16.

Grant, Alice vd. (ed.). International Guidelines for Museum Object Information: The CIDOC Information Categories. France: International Committee for Documentation of the International Council of Museums (CIDOC), 1995.

Güleç Korumaz, Armağan vd. “Kültürel Mirasın Belgelenmesinde Dijital Yaklaşımlar”. Selçuk Üniversitesi Müh.‐Mim. Fakültesi Dergisi 26/3 (2011), 67-83.

ICOM, Interbational Council of Museums. “Object ID”. Erişim 10.08.2020. https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/objectid

Kork, Elif. Arkeolojik Araştırmalarda Kültürel Mirasın Belgelenmesi ve İzlenmesi Sürecinde “Fotogrametri”nin Uygulama Alanları. Muğla: Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2006.

Krueger, Holly vd. “Written Documenation”. Paper Conservation Catalog. ed. Catherine I. Maynor. Washington: American Institute, Ninth Edition, 1994.

Lourenço, Marta C. - Gessner, Samuel. “Documenting Collections: Cornerstones for More History of Science in Museums”. Science & Education 23/4 (2014), 727-745.

Mackie, Louise W. vd. “Traditional Textiles In Cultural Contexts International Research and Video Documentation”. Textile Society of America 645, 151-152.

Manek, Kirti. Documentation of Rare Textile Artifacts: Focus On Preservation And Conservation. Vadodara: The Maharaja Sayajirao University of Baroda, Department of Clothing and Textiles, Doctor of Philosophy, 2012.

Moore, Michelle. “Conservation Documentation and the Implications of Digitisation”. Journal of Conservation and Museum Studies 7 (2001), 6-10.

Morrison, Alex. Digital Strategy for Museums. United Kingdom: Cogapp, 2019.

Öngen, Ayşe Gamze. “Geleneksel Tekstil Teknikleri Işığında Günümüzün Giyilebilir Sanat Algısı”. İdil 24/5 (2016), 1237-1254.

Özpulat, Füsun – Yurt, Dilek. “Günümüz Baskı Desenli Kumaşlarında Desen Tarzları ve Teknikleri”. Akdeniz Sanat 4/7 (2011), 29-31.

Öztürk, İsmail. Koruma Kültürü ve Geleneksel Tekstillerin Korunması Onarımı. Ankara: Mor Fil Yayınları, 2007.

Öztürk, İsmail. Geleneksel Türk El Sanatlarına Giriş. Ankara: Özdemir Basım, Yayın ve Dağıtım, 1994.

Pakben, Uluç. Tarihi Yapıların Rölöve ve Analizlerinde Kullanılan İleri Belgeleme Teknikleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2013.

Paolini, Anna (ed.). Kültür Mirasını Koruma El Kitabı Koleksiyonların Belgelenmesi. çev. Mahmut Aydın ve Ramazan Bozkurttan. İstanbul: Kültürel Mirasın Dostları Derneği Yayınları, 2016.

SARAT, Safeguarding Archaeological Assets of Turkey. Türkiye’nin Arkeolojik Varlıklarının Korunması. Ankara: British Instituete at Ankara, 2019. https://digitalrepository.biaa.ac.uk/arkeolojik-varliklarin-korunmasi-ve-kurtarilmasi-safeguarding-and-rescuing-archaeological-assets

Sharan, Mandu vd. “Documentation: Preservation Technique For Textiles”. fibre2fashion. Erişim 09.10.2020. https://www.fibre2fashion.com/industry-article/7536/documentationpreservation-technique-for-textiles

TNA, The National Archives. Digital Strategy. England, 2017. https://cdn.nationalarchives.gov.uk/documents/the-national-archives-digital-strategy-2017-19.pdf

Thornes, Robin vd. Introduction to Object ID Guidelines for Making Records that Describe Art, Antiques and Antiquities. United States of America: Getty Information Institute, 1999.

Uğurlu, Servet Senem. Geleneksel Tekstil Teknikleriyle Yeni Sanatsal Çalışmalar. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Sanatta Yeterlik Tezi, 2018.

Ünal, Zeynep Gül. Kültürel Mirasın Korunması, İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi (İSMEP). İstanbul: Beyaz Gemi Sosyal Proje Ajansı, 2014.

Velios, Athanasios. “Online Event-Based Conservation Documentation: A Case Study From The IIC”. Studies in Conservation 61/1 (2016), 13-25.

WCOOMD, World Customs Organization. “Dünya Gümrük Örgütü”. Erişim 10.08.2020. http://www.wcoomd.org.

Yayınlanmış

2024-12-22

Nasıl Atıf Yapılır

UZGİDİM, G. (2024). Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği Kapsamında Tekstil Eserlerde Belgeleme Çalışmalarının Önemi. Uluslararası Dorlion Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (DASAD), 2(2), 524–543. https://doi.org/10.5281/zenodo.14541818

Sayı

Bölüm

Makaleler